24 Ocak 2008 Perşembe

fıkıh 2. yazlı

2007-2008 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI TEVFİK İLERİ İMAM-HATİP VE ANADOLU İMAM-HATİP LİSESİ I. DÖNEM 10. SINIFLAR FIKIH I. (otak) YAZILI SORULARI

CEVAP ANAHTARI

S-1 İmam Azam’a göre fıkhın tanımını Arapça ve Türkçesiyle yazınız.

C-1 معرفة النفس ما لها و ما عليها

Kişinin lehine ve aleyhine olan şeyleri bilmesidir.

S-2 Oruçla ilgili aşağıdaki terimleri açıklayınız.

İmsak, İftar, Kefaret,Fidye

C-2 İmsak:Oruçla ilgili yasakların başladığı zaman

İftar:Oruç yasaklarının bittiği zaman

Kefaret:Ramazan orucunu kasten bozan kişinin iki ay peş peşe oruç tutması veya gücü yetmiyorsa atmış fakiri doyurmasına denir

Fidye:İyileşme ümidi olmayan mazeretten dolayı oruç tutamayan birisinin her günün orucu için bir fakiri sabah akşam doyuracağı miktara denir.

S-3 İftar duasını Arapça olarak yazınız.

اللهم لك صمت و بك امنت و عليك توكلت و علي رزقك افطرت ولصوم غد نويت فاغفرلي ما قدمت و ما اخرت

S-4 Fıkhın tafsili delillerinden hüküm çıkarılmasını mümkün kılan kurallar,deliller veya bunların bilinmesini sağlayan bilim dalıdır.

Bu tanım neyin tanımıdır? Yazınız.

C-4Fıkıh usulü

S-5 Fıkıh usulünün doğuşundaki dönemleri maddeler halinde yazınız.

C-5 Peygamber (AS) dönemi , Sahabe dönemi , Tabiiler dönemi , Müctehit imamlar dönemi

S-6 Fıkıh usulünde uygulanmış metodları (açıklamadan) yazınız.

C-6 Kelamcı metod , Fıkıhçı metod , Telifçi metod

S-7 Fıkhın Hz Peygamber devrindeki özelliklerini maddeler halinde yazınız.

C-7Fıkhın kaynağı vahiydir , Hükümlerin bizzat Rasülullh tarafından yaşanarak gösterilmesi ,

Hükümlerin tedricilik öaelliği taşıması , Hükümlerde nesh olayının olması

Hukuki ihtilafın olmaması.

S-8 Dini hükümlerin nesh edilmesi ne demektir? Bir örnekle kısaca açıklayınız.

C-8 Dini hükümlerin, daha sonra eş değerdeki dini bir hükümle veya daha kuvvetli dini bir nalsa hükmünün kaldırılmasına denir. Ör. Kabir ziyareti , kıblenin değişmesi gibi.

S-9 Sahabe kavramının tanımını yapınız.

C-9 Hz Peygamberi,Müslüman olarak görmüş,Müslüman olarak yaşamış ve Müslüman olarak ölmüş olan kimselere sahabe denir.

S-10 Bu devirde fıkıh olgunluğa ermiş,büyük fakihler yetişmiş,fıkhi mezhepler oluşmaya başlamış, fıkıh ve fıkıh usulü ilimleri tedvin edilmiş, ilim olarak fıkıh bağımsız bir ilim haline gelmiş,fıkıhta gösterilen faliyetlerin verimliliği nedeniyle bu devre,İslam fıkhının altın devri de denmiştir.

Bu dönemin ismini yazınız.

C-10 Müctehit imamlar(Tebeu’t Tabiin) dönemi

S-11 Fıkhi çalışmaların yoğunluğu bakımından Müslümanların Mekke ve Medine devirlerini karşılaştırınız.

C-11 Mekke döneminde fıkıhi çalışmaar yok denecek kadar azdı. Çünkü inen ayetler genel olarak inançla ve ahlakla ilgili ayetlerdi

Medine de ise, inen ayetler Müslümanların ibadet ve muamelatlarıyla ilgili idi. Bu sebeplerle fıkıh Medine de gelişmiş ve temelleri oluşmuştur.

S-12 İmam-ı Azam , Zahiru’r Rivaye , el-Asar ,İmameyn bu kelimelerin size hatırlattıklarını yazınız.

C-12 İmam-ı Azam:Hanefi mezhebinin imamıdır.

Zahiru’r Rivaye: İmam-ı Azam’ın öğrencisi İmam Muhammed tarafından yazılan altı kitaba verilen isimdir.

El Asar: İçinde imam-ı Azamın rivayet ettiği hadisleri ve görüşleri bulunduran ve öğrencileri İmam Muhammed ve Ebu Yusuf tarafından yazılan eserin adıdır.

İmameyn: İmam Muhammed ve Ebu Yusuf a verilen ortak isimdir.

S-13 Medine halkının amellerini fıkıhta kaynak olarak kabul eden mezhep imamının ve mezhebinin ismini yazınız.

C-13 İmam Malik bin Enes - Maliki mezhebi

S-14 Mensubu kalmayan fıkıhi mezhep imamlarından Davud ez-Zahiri ye zahiri denmesinin nedenini yazınız.

C-14 Sırf Kur’an ve Sünnetin zahiriyle amel edilmesini benimsediği için

S-15 Fıkhın kanunlaştırılmasına örnek olan çalışmanın tam adını ve eleştirilen yönlerini yazınız.

C-15 Mecelletü’l Ahkami’l Adliye

a)Sadece Hanefi fıkhı esas alınarak hazırlanması b) Şahıs hukuku, aile hukuku,miras hukuku gibi hukuklarla ilgili hükümlerin bulunmaması yani sadece muamelatla ilgili olması.

Hiç yorum yok: